poniedziałek, listopada 19, 2007

Kolekcja niemożliwa w ISW / 23 listopada o godz. 18.00

Elżbieta Jabłońska, Kuchnia, instalacja

„Kolekcja niemożliwa” to nowy, dwuletni projekt Instytutu Sztuki Wyspa dotyczący kolekcji Fundacji Wyspa Progress. Jest on częścią europejskiego projektu „Translate” podejmującego problematykę kulturowych przekładów w relacji do zjawiska kolekcji, przemieszczenia jej w inny kontekst kulturowy oraz możliwości reinterpretacyjnych poprzez odmienne narzędzia językowe i metodologiczne.

Pierwsza cześć składa się z warsztatów dniach 22 i 23 listopada, które poprowadzą Boris Buden i Stefan Nowotny, a udział wezmą Dorothee Bienert, Galit Eilat, Livia Paldi, Els Roeland, Alina Serban, Simon Sheikh, Aneta Szyłak, Antje Weitzel i Luisa Ziaja. "Miejsce historyczne zawsze oznacza kłopoty. Nawet jeśli z łatwością identyfikujemy jakości jego aury, możemy rozczarować się głęboko właściwościami narracji: to super być tutaj, ale właściwie dlaczego? Dlaczego stocznia jest taka ważna? Tutaj skończył się komunizm. Tak, ale co się zaczęło? Robotnicy zdobyli tu wolność. Ale gdzie się podziali potem? Zdarzyła się tu historia. Tylko po to, by więcej się nie powtórzyć? Każda odpowiedź wywołuje następne pytanie. Powody są oczywiste: nie ma głównego wątku utwierdzającego znaczenie wydarzeń historycznych. Nie ma też podmiotu historii aby spowodować jej doświadczanie. Tym co mamy w zamian, jest pamięć kulturowa. Ta nigdy nie przywołuje zdarzeń w ich spodziewanych, pierwotnych znaczeniach, a raczej poprzez różne formy ich kulturowej artykulacji, krótko mówiąc poprzez kulturowe translacje: kulturę życia codziennego, wpływ kultury na płeć, kultura literacka i wizualna i tym podobne. Miejsca historyczne naznaczone są obcością. Są znajome lecz także obce, ponieważ zawsze postrzegamy je w (kulturowym) przekładzie, który wypełnia je aktualnym znaczeniem dokładnie nowym zdarzeniem. Warsztaty zajmują się tym właśnie zagadnieniem.

Warsztaty składają się z części teoretycznej i dokumentacyjnej, która ma na celu zapoznanie zaproszonych kuratorów z kolekcją Fundacji Wyspa Progress, która następnie zostanie na nowo opracowana i przedstawiona publiczności w postaci projektu kuratorskiego. Kolekcja, w której znajdują się prace podarowane przez takich artystów jak Zbigniew Libera, Grzegorz Klaman, Allan Sekula, Artur Żmijewski, Marek Sobczyk, Azorro, Ellen Harvey, Oskar Dawicki, Maureen Connor czy Dorota Nieznalska, to unikalny przykład artystycznego aktywizmu, realizacji wspólnej woli, jakim jest powstanie kolekcji dzieł sztuki poza systemem publicznych kolekcji. Same warsztaty są zamknięte dla publiczności, ale ich rezultaty będzie można oglądać w maju przyszłego roku na wystawie w Instytucie Sztuki Wyspa. W związku z projektem powstanie także publikacja książkowa."

Pierwszymi projektami artystycznymi Translate: Kolekcja niemożliwa są:

  • Mobilne Archiwum w dniach 23 listopada – 16 grudnia 2007. "MOBILNE ARCHIWUM to projekt, który powstał w Izraelskim Centrum Sztuk Cyfrowych w Holon. Jego zbiór zawiera ponad 1,200 tytułów prac video artystów izraelskich, jak i międzynarodowych, którzy współpracowali z centrum w Holon. Archiwum ma na celu zaprezentowanie współczesnych praktyk artystycznych. Koncentruje się na prezentowaniu prac lokalnych i regionalnych (bliskowschodnich), na wymianie informacji i wiedzy o zasięgu światowym oraz na promocji izraelskich artystów za granicą."
  • Performans Elżbiety Jabłońskiej 23 listopada o godz. 18.00Performance Elżbiety Jabłońskiej odbędzie się w jej własnej instalacji „Kuchnia” z 2003 roku, zrekonstruowanej na potrzeby projektu w Instytucie Sztuki Wyspa. Performance odbywa się w ramach międzynarodowego projektu „Translate: Kolekcja Niemożliwa”. Dobrze znana i dyskutowana praca Jabłońskiej, przeskalowana typowa kuchnia, w której artystka i widzowie ledwo dosięgają blatów mebli, była prezentowana wcześniej na takich wystawach jak „Biały Mazur” i „Sicht der Dinge” w kontekście feministycznym. Tutaj pojawia się w nowym wymiarze, jako głos w dyskusji o statusie działa sztuki, jego materialności, zagadnieniu kolekcjonowania i prezentowania dzieła i formom artystycznych ucieczek od tej ramy. Performance pozwoli na nową interpretację i umieszczenie intencji artystki i samego dzieła w nowym kontekście. Podobnie jak „Mobilne Archiwum” performance jest częścią projektu realizowanego przez Instytut Sztuki Wyspa we współpracy z European Institut for Progressive Cultural Policies [eipcp] w Wiedniu www.eipcp.net , www.translate.eipcp.net

Brak komentarzy: