Anno Dijkstra Holenderski artysta Anno Dijkstra zrealizował latem w Gdańsku projekt w przestrzeni publicznej. Artysta ustawił w ruchliwych miejscach (np. na skwerze koło Wielkiego Młyna) figurę poparzonej napalmem wietnamskiej dziewczynki. W myśl idei sztuki w przestrzeni publicznej akcja miała na celu pobudzić społeczeństwo do dyskusji, wyrywać z codziennych schematów myślenia. Dijkstra pytał zatem o stosunek przechodniów do cierpienia, które na co dzień widzimy w mediach. Owe odległe ludzkie tragedie często są dla nas tylko kolejnym telewizyjnym niusem, który łatwo może ulec banalizacji. Figura ustawiana w Gdańsku była rzeźbiarskim przedstawieniem funkcjonującego w zbiorowej świadomości zdjęcia uciekającej wietnamskiej dziewczynki. Zmiana kontekstu spowodowała, że przypadkowe osoby nie mogły przejść obojętnie obok tego tak często reprodukowanego przedstawienia. Artysta powtórzył akcję w Hoorn w Holandii, gdzie przechodnie żywo zareagowali ubierając figurę w majtki. Wkrótce przeprowadzi ją także w centrum Madrytu.
Modelator powstał w 2006 roku jako miejsce wymiany myśli i pole do dyskusji nad życiem artystycznym Trójmiasta. Został utworzony przez ówczesnych studentów historii sztuki związanych z ISW i Modelarnią - Romę Piotrowską, Olę Grzonkowską i Maksa Bochenka. Brakowało w Trójmieście wówczas żywej debaty publicznej dotyczącej środowiska artystycznego, która obejmowałaby całość zjawisk. Celem Modelatora było i jest wypełnienie tej luki, a także wspieranie nowych inicjatyw i młodych twórców. Zapraszamy wszystkich do krytycznej dyskusji nad komentowanymi przez nas wydarzeniami, która zmierzy jakość trójmiejskiej sceny artystycznej zwłaszcza w czasie walki o prawo do organizacji Europejskiej Stolicy Kultury. kontakt: modelator_mail@wp.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz